Już prawie od roku funkcjonują nowe obowiązki dotyczące dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego, a więc w formie bezgotówkowej. Należy przypomnieć, że wymóg ten zaistnieje po spełnieniu dwóch przesłanek. Dotyczy to przede wszystkim takich transakcji, których stroną dokonującą zapłaty jest inny przedsiębiorca (również zagraniczny), a także gdy wartość transakcji jednorazowej przekroczy kwotę 15.000 zł. Ma to na celu zwiększenie transparentności transakcji, a tym samym eliminację wszelkiego rodzaju sztucznych działań.
Ponadto, dokonanie między przedsiębiorcami płatności w formie gotówkowej będzie miało swoje negatywny wydźwięk w rozliczeniu, gdyż kosztem uzyskania przychodu będzie wyłącznie transakcja dokonana za pośrednictwem przelewu/przekazu bankowego. Co za tym idzie, płatność kontrahentowi gotówką powyżej wskazanego limitu nie będzie mogła być dla przedsiębiorcy kosztem.
Jolenta Jaroniec-Mudziejewska ekspert w zakresie doradztwa podatkowego, Doradca Podatkowy nr 1844, Kancelaria Doradcy Podatkowego Poznań, ul. Grunwaldzka 133,
tel. 609 714 217, info@podatki.az.pl